Jumaat, 7 November 2008

" Sepak salah, Tak "sepak" kalah"...

Salam ,

Istilah "sepak"(yang guna tangan) sudah polular dan akan muncul setiap kali pemilihan. Mungkin ini yang dibudayakan atau membudayakan tak pun terbudaya dan kadang-kadang memperbudayakan.

“Sepak”bermaksud memberi wang atau barang untuk meraih undi atau membeli undi dari pihak tertentu. Dulu istilah tercipta kerana dengan pemberian RM50.00 yang menunjukan bilangan jari untuk sebelah tangan. Itu dulu sebelah tangan saja. Sekarang ni mungkin perwakilan rebah bila banyak sangat kena “sepak”. Agak agak laaaaaa….

Macam-macam jenis "sepak" yang boleh di di jadikan mangsa...

1. Perwakilan... siap ada pantun kepada calon " buah nyok buah kelapa, tak huloq tak dak pa", "ulaq kapak ulaq lidi, tak "sepak" takdak undi", (untung jugak ahli = kena kluaq banyak )

2. Ketua Cawangan... (sorang ketua ja yang untung = kurang sikit modal)

3. Pengandar iaitu orang yang jadi pak sanggup untuk menjaga "kebajikan" perwakilan dan ketua cawangan berdekatan. (1 orang ja untung di sesuatu kawasan= kurang modal)

4. Kempen manager (orang yang ada pengaruh yang boleh mempengaruhi perwakilan di setiap kawasan= modal kurang)

5. Ejen pengira undi (wakil calon yang di “sepak” oleh calon pihak lawan supaya tidak membantah dalam prosess pengiraan undi= modal kurang jugak ni)

6. Wakil perhubungan negeri (wakil dari bahagian lain yang menjadi pemerhati dan mengira undi.... modal besar = hasil memang berbaloiiiii....tanya orang baling mesti tauuu)

Akhir hujah... " sepak salah, tak "sepak" kalah"...siapa yang bersalah...perwakilan yang mintak ka, calon yang bagi ka, undang-undang ka, BPR ka, serba salah.. mungkin suatu hari nanti kita akan kehilangan pemimpin yang baik tapi kurang kaya kerana yang kaya akan jadi ketua bahagian.

Semoga Allah merahmati….

Tiada ulasan: